Assalam
alaik..
Bismillah...
Sebelum
meneruskan izinkan saya memaparkan sedikit lagi ilmu berkaitan surah
ini(disebabkan teramat banyak sangat kelebihannya)..
Muslim
berkata bercerita kepada kami Ishaq bin Ibrahim al-Hanzdali iaitu Ibn Rahawaih,
bercerita kepada kami Sufyan bin `Uyainah, daripada al-`Ala’ iaitu Ibn `Abd
al-Rahman bin Ya`kub al-Kharqi daripada Abi Hurairah ra daripada sabda Nabi Muhammad
saw,
مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِأُمِّ الْقُرْآنِ فَهْيَ خَدَاجٌ ثَلاَثًا غَيْرُ تَمَامٍ
“Sesiapa yang mengerjakan solat tidak dibacanya Ummu al-Qur’an maka ia cacat. - baginda menyebutnya tiga kali.”
Abu Hurairah seterusnya ditanya: Kami berada di belakang imam. Abu Hurairah menjawab: Bacalah ia dalam diri kamu kerana saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
Allah Taala berfirman: قَسَّمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ الحمد لله رب العالمين قال الله حَمِدَنِيْ عَبْدِيْ، وَإِذَا قَالَ الرحمن الرحيم قال الله أَثْنَىْ عَلَيَّ عَبْدِيْ ، فَإِذَا قَالَ مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ قَالَ اللهُ مَجَّدَنِيْ عَبْدِيْ، وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِيْ فَإِذَا قَالَ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ قَالَ هَذَا بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ وَ لِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمُ صراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم ولا الضالين قالَ اللهُ هَذَا لِعَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ
Aku bahagikan al-Solat (surah al-Fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta. Apabila hamba berkata: (الحمد لله رب العالمين) Allah menjawab: HambaKu memuji syukur kepadaKu. Apabila hamba membaca (الرحمن الرحيم) Allah menjawab: HambaKu memujaku. Apabila hamba membaca (مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ) Allah menjawab: HambaKu mengagung-agungkan Daku. Sekali Allah berkata: HambaKu menyerah kepadaKu. Apabila hamba membaca (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ ) Allah menjawab: Ini antaraKu dan hambaKU. Hambaku pasti dapat apa yang dia minta. Apabila dia membaca
مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِأُمِّ الْقُرْآنِ فَهْيَ خَدَاجٌ ثَلاَثًا غَيْرُ تَمَامٍ
“Sesiapa yang mengerjakan solat tidak dibacanya Ummu al-Qur’an maka ia cacat. - baginda menyebutnya tiga kali.”
Abu Hurairah seterusnya ditanya: Kami berada di belakang imam. Abu Hurairah menjawab: Bacalah ia dalam diri kamu kerana saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
Allah Taala berfirman: قَسَّمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ الحمد لله رب العالمين قال الله حَمِدَنِيْ عَبْدِيْ، وَإِذَا قَالَ الرحمن الرحيم قال الله أَثْنَىْ عَلَيَّ عَبْدِيْ ، فَإِذَا قَالَ مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ قَالَ اللهُ مَجَّدَنِيْ عَبْدِيْ، وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِيْ فَإِذَا قَالَ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ قَالَ هَذَا بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ وَ لِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمُ صراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم ولا الضالين قالَ اللهُ هَذَا لِعَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ
Aku bahagikan al-Solat (surah al-Fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta. Apabila hamba berkata: (الحمد لله رب العالمين) Allah menjawab: HambaKu memuji syukur kepadaKu. Apabila hamba membaca (الرحمن الرحيم) Allah menjawab: HambaKu memujaku. Apabila hamba membaca (مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ) Allah menjawab: HambaKu mengagung-agungkan Daku. Sekali Allah berkata: HambaKu menyerah kepadaKu. Apabila hamba membaca (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ ) Allah menjawab: Ini antaraKu dan hambaKU. Hambaku pasti dapat apa yang dia minta. Apabila dia membaca
(لا الضالينصراط
الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم و مُسْتَقِيْمُلْا اِهْدِنَا الصِّرَاطَ)
Allah
menjawab: Ini milik hambaKu. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta.
Secara kebetulan petang semalam saya mendengarkan perkara yang sama di atas semasa dalam perjalanan pulang ke rumah.. subhanallah..mungkin kebetulan..
Secara kebetulan petang semalam saya mendengarkan perkara yang sama di atas semasa dalam perjalanan pulang ke rumah.. subhanallah..mungkin kebetulan..
Siri kali
ini kita lihat ayat kedua Surah AlFatihah
ٱلْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين
'Segala pujian bagi Allah Tuhan Yang Memelihara dan
Mentadbir sekalian alam (2)
(Al Fatihah ayat 2)
Abu Ja'far
bin Jarir mengatakan, alhamdulillah bererti syukur kepada Allah swt
semata (bukan kepada suatu apapun selainNya dan bukan juga kepada makhluk
diciptakanNya), atas segala nikmat yang telah Dia anugerahkan kepada hambaNya
yang tidak terhingga jumlahnya dan tidak ada seorang pun selain Dia yang
mengetahui jumlahnya. Kesyukuran atas kurniaan kemudahan berbagai cara untuk
mentaatiNya, menganugerahkan kekuatan fizikal kepada hambaNya untuk menunaikan kewajiban
kepadaNya, diperluaskan rezeki kepada hambaNya di dunia serta limpahan berbagai
nikmat dalam kehidupan. Hanya bagi Allah segala pujian, dari seawal kelahiran
sehingga di akhir hayat.
Ibnu Jarir rahimahullah
mengatakan, alhamdulillah merupakan pujian yang disampaikan Allah untuk diriNya
sendiri dalam bentuk perintah kepada hambaNya supaya mereka memuji-Nya. Seolah-olah
Dia mengatakan, "Ucapkanlah alhamdulillah". Ia diungkapkan melalui
ucapan, perbuatan, dan juga niat menyatakan rasa kesyukuran dan terima kasih
atas sifatNya yang Maha Berkuasa Maha Pemurah dan Maha Pengasih.
Diriwayatkan
dari al-Aswad bin Sari, “Aku berkata kepada Nabi saw, ‘Ya Rasulullah, mahukah
engkau aku puji dengan berbagai pujian seperti yang aku sampaikan untuk Rabbku,
Allah Tabaraka wa Ta'ala.’ Maka baginda saw bersabda, ‘Adapun, (sesungguhnya)
Rabbmu menyukai pujian (al-hamdu).’" (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan
Nasa'i).
Bisyr bin
Imarah meriwayatkan dari Abu Rauq dari adh-Dhahhak dari Ibnu Abbas, "Alhamdulillahirabbil
'alamin. Ertinya, segala puji bagi Allah pemilik seluruh makhluk yang ada di
langit dan di bumi serta apa yang ada di antara keduanya ini adalah kepunyaanNya,
baik yang kita ketahui maupun yang tidak kita ketahui."
Alif dan lam
pada kata alhamdu dimaksudkan untuk melengkapi bahwa segala macam jenis dan
bentuk pujian itu hanya untuk Allah swt semata. Arrabb adalah pemilik, penguasa,
dan pengendali. Menurut bahasa, kata rabb ditujukan kepada tuan dan kepada yang
berbuat kebaikan. Semuanya itu benar bagi Allah swt. Kata ar-rabb tidak
digunakan untuk selain dari Allah swt kecuali jika dibenarkan tambahan dengan
kata lain setelahnya, misalnya rabbuddar (pemilik rumah). Sedangkan kata
ar-rabb (secara mutlak) hanya boleh digunakan untuk Allah swt. Ada jua mengatakan
ar-rabb itu suatu nama yang agung (al-ismul a'zham). Al'alamin adalah jamak
dari perkataan 'alamun yang bererti segala sesuatu selain Allah swt.
Az-Zajjaj mengatakan, al'alam bererti semua yang diciptakan oleh Allah swt di dunia dan di akhirat dan di persetujui al-Qurthubi yang mengatakan iaitu mencakupi seluruh alam (dunia dan akhirat). Menurut penulis (Ibnu Katsir) al'alam berasal dari kata al'alamatu, karena alam merupakan bukti yang menunjukkan adanya Pencipta serta keEsaanNya. Ibnu al-Mu'taz mengatakan, "Sungguh menghairankan, bagaimana mungkin seorang boleh menderhakai Rabb, atau mengingkariNya, padalah terdapat dalam segala sesuatu, ayat untukNya yang menunjukkan bahwa Dia adalah Esa."
Segala pujian
hanya untuk Allah kerana tiada apa yang berkuasa di alam ini melainkan Allah swt
dan tiada satu pun boleh melakukan sesuatu melainkan dengan izin Allah swt.
Allah swt adalah tuhan yang memelihara dan mentadbir seluruh alam. Allah swt perintahkan
manusia untuk taat segala perintahNya dan Dia memberi amaran kepada manusia
untuk tidak melanggar perintahNya.
Allah swt memberi
pilihan kepada hambaNya, sama ada untuk taat atau ingkar perintahNya. Apabila hambaNya
memilih untuk taat perintahNya, Allah swt akan memberi keizinan untuk mentaatiNya.
Sebaliknya yang dipilih adalah ingkar perintahNya, Dialah jua memberi keizinan
untuk ingkar perintahNya. Ingatlah jika ingkari perintah Allah swt, manusia
akan gagal di dunia dan akhirat. Sebaliknya ketaatan akan perintah Allah swt dengan
meneladani Nabi Muhammad saw dengan niat
untuk sukakan Allah swt, hambaNya akan berjaya di dunia dan akhirat. Allah swt yang
buat dan tentukan, tiada apa pun boleh melalukan melainkan Allah swt dan di
sebabkan itu segala pujian sepatutnya hanya milik Allah swt.
Dalam kitab ‘Miftahul Jannah’ ada menyebut
pujian kepada Qadim. Puji Qadim bermakna kita memuji Allah swt yang sedia ada
dan teragung. Manakala pujian kepada penciptaan manusia dan insan dikenali
sebagai pujian makhluk atau pujian Hadis/aradh. Pujian kepada Allah swt adalah
wajar. Manakala pujian kepada makhluk dibenarkan dengan penyertaan pujian
kepada penciptanya. Sebagai contoh sekiranya kita menziarahi rumah rakan kita.
Kita sejurus akan memuji perabot dan bunga perhiasan dalam rumahnya. Apakah
perasaan tuan rumah itu? Tentulah beliau turut merasa gembira dan suka dengan
pujian kita walaupun kita hanya memuji peralatannya. Inikan pula Allah yang
Maha Pencipta.
Jika kita berjaya
menyempurnakan suatu pekerjaan, ini bermaksud kita diberi kebolehan oleh Allah
swt untuk melaksanakan kerja tersebut dan hanya di sebabkan pertolongan dan
keizinan Allah swt ini segala pujian atau kesyukuran layak diberi kepada sesiapa
melainkan milik Allah swt segala pujian.
Maka jika
kita menghargai kerja yang telah di sempurnakan oleh seseorang, kita sepatutnya
menyebut sebegini,
‘Segala puji bagi Allah swt menerusi fulan tugasan dan masalah ini dapat diselesaikan dan semoga
Allah swt membalas fulan.’
Jika kita
mengagumi seseorang kita sepatutnya berkata,
‘Segala puji bagi Allah swt yang menjadikan awak cantik , bijak etc... dan
semoga Allah swt kekalkan kecantikan, kebijakan
etc.. awak.’
Kalau kita
yang menerima ungkapan2 ni.. mesti kaki tak rasa jejak tanah kan.. sangat
terharu.. APA? .. anda tak suka?.. isishish.. mudah2an kita sentiasa diberi
petunjukNya.. hmm...
Salah ke
kita memuji manusia? Bolehkah kita meminta pujian daripada manusia?
Dalam Surah
Ali Imran ayat 188 bermaksud
لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن
يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ
العَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
‘Janganlah
sekali-kali kamu menyangka bahawa orang yang gembira dengan apa yang telah
mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum
mereka kerjakan, janganlah kamu menyangka bahawa mereka terlepas dari siksa dan
bagi mereka siksa yang pedih’
Wallahua'lam...
Sumber dan penghargaan: Terjemahan Lubabut Tafsir Min Ibnu Katsir (Tafsir Ibnu Katsir), Tim Pustaka Imam as-Syafi'i, Prof Dr Nasoha Saabin, Dekan Fakulti Optometri, KolejUniversiti Antarabangsa Teknologi Twintech dan Diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Fathorraman Abdul Aziz
No comments:
Post a Comment