Pages

Kelopak mawar

Wednesday, May 29, 2013

Tadabur Surah AlFatihah Siri 2


Assalam alaik..

Bismillah...

Sebelum meneruskan izinkan saya memaparkan sedikit lagi ilmu berkaitan surah ini(disebabkan teramat banyak sangat kelebihannya)..

Muslim berkata bercerita kepada kami Ishaq bin Ibrahim al-Hanzdali iaitu Ibn Rahawaih, bercerita kepada kami Sufyan bin `Uyainah, daripada al-`Ala’ iaitu Ibn `Abd al-Rahman bin Ya`kub al-Kharqi daripada Abi Hurairah ra daripada sabda Nabi Muhammad saw,

مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيْهَا بِأُمِّ الْقُرْآنِ فَهْيَ خَدَاجٌ ثَلاَثًا غَيْرُ تَمَامٍ

“Sesiapa yang mengerjakan solat tidak dibacanya Ummu al-Qur’an maka ia cacat. - baginda menyebutnya tiga kali.”

Abu Hurairah seterusnya ditanya: Kami berada di belakang imam. Abu Hurairah menjawab: Bacalah ia dalam diri kamu kerana saya mendengar Rasulullah saw bersabda,

Allah Taala berfirman
: قَسَّمْتُ الصَّلاَةَ بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ نِصْفَيْنِ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ فَإِذَا قَالَ الحمد لله رب العالمين قال الله حَمِدَنِيْ عَبْدِيْ، وَإِذَا قَالَ الرحمن الرحيم قال الله أَثْنَىْ عَلَيَّ عَبْدِيْ ، فَإِذَا قَالَ مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ قَالَ اللهُ مَجَّدَنِيْ عَبْدِيْ، وَقَالَ مَرَّةً فَوَّضَ إِلَيَّ عَبْدِيْ فَإِذَا قَالَ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ قَالَ هَذَا بَيْنِيْ وَبَيْنَ عَبْدِيْ وَ لِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ، فَإِذَا قَالَ اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمُ صراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم ولا الضالين قالَ اللهُ هَذَا لِعَبْدِيْ وَلِعَبْدِيْ مَا سَأَلَ

Aku bahagikan al-Solat (surah al-Fatihah) antaraKu dan hambaKu dua bahagian. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta. Apabila hamba berkata: (الحمد لله رب العالمين) Allah menjawab: HambaKu memuji syukur kepadaKu. Apabila hamba membaca (الرحمن الرحيم) Allah menjawab: HambaKu memujaku. Apabila hamba membaca (مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ) Allah menjawab: HambaKu mengagung-agungkan Daku. Sekali Allah berkata: HambaKu menyerah kepadaKu. Apabila hamba membaca (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ ) Allah menjawab: Ini antaraKu dan hambaKU. Hambaku pasti dapat apa yang dia minta. Apabila dia membaca

(لا الضالينصراط الذين أنعمت عليهم غير مغضوب عليهم و مُسْتَقِيْمُلْا اِهْدِنَا الصِّرَاطَ)

Allah menjawab: Ini milik hambaKu. HambaKu pasti dapat apa yang dia minta.

Secara kebetulan petang semalam saya mendengarkan perkara yang sama di atas semasa dalam perjalanan pulang ke rumah.. subhanallah..mungkin kebetulan..

Siri kali ini kita lihat ayat kedua Surah AlFatihah

 ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين

'Segala pujian bagi Allah Tuhan Yang Memelihara dan Mentadbir sekalian alam (2)

(Al Fatihah ayat 2)

 Abu Ja'far bin Jarir mengatakan, alhamdulillah bererti syukur kepada Allah swt semata (bukan kepada suatu apapun selainNya dan bukan juga kepada makhluk diciptakanNya), atas segala nikmat yang telah Dia anugerahkan kepada hambaNya yang tidak terhingga jumlahnya dan tidak ada seorang pun selain Dia yang mengetahui jumlahnya. Kesyukuran atas kurniaan kemudahan berbagai cara untuk mentaatiNya, menganugerahkan kekuatan fizikal kepada hambaNya untuk menunaikan kewajiban kepadaNya, diperluaskan rezeki kepada hambaNya di dunia serta limpahan berbagai nikmat dalam kehidupan. Hanya bagi Allah segala pujian, dari seawal kelahiran sehingga di akhir hayat.

Ibnu Jarir rahimahullah mengatakan, alhamdulillah merupakan pujian yang disampaikan Allah untuk diriNya sendiri dalam bentuk perintah kepada hambaNya supaya mereka memuji-Nya. Seolah-olah Dia mengatakan, "Ucapkanlah alhamdulillah". Ia diungkapkan melalui ucapan, perbuatan, dan juga niat menyatakan rasa kesyukuran dan terima kasih atas sifatNya yang Maha Berkuasa Maha Pemurah dan Maha Pengasih.  

Diriwayatkan dari al-Aswad bin Sari, “Aku berkata kepada Nabi saw, ‘Ya Rasulullah, mahukah engkau aku puji dengan berbagai pujian seperti yang aku sampaikan untuk Rabbku, Allah Tabaraka wa Ta'ala.’ Maka baginda saw bersabda, ‘Adapun, (sesungguhnya) Rabbmu menyukai pujian (al-hamdu).’" (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Nasa'i).

Bisyr bin Imarah meriwayatkan dari Abu Rauq dari adh-Dhahhak dari Ibnu Abbas, "Alhamdulillahirabbil 'alamin. Ertinya, segala puji bagi Allah pemilik seluruh makhluk yang ada di langit dan di bumi serta apa yang ada di antara keduanya ini adalah kepunyaanNya, baik yang kita ketahui maupun yang tidak kita ketahui."

Alif dan lam pada kata alhamdu dimaksudkan untuk melengkapi bahwa segala macam jenis dan bentuk pujian itu hanya untuk Allah swt semata. Arrabb adalah pemilik, penguasa, dan pengendali. Menurut bahasa, kata rabb ditujukan kepada tuan dan kepada yang berbuat kebaikan. Semuanya itu benar bagi Allah swt. Kata ar-rabb tidak digunakan untuk selain dari Allah swt kecuali jika dibenarkan tambahan dengan kata lain setelahnya, misalnya rabbuddar (pemilik rumah). Sedangkan kata ar-rabb (secara mutlak) hanya boleh digunakan untuk Allah swt. Ada jua mengatakan ar-rabb itu suatu nama yang agung (al-ismul a'zham). Al'alamin adalah jamak dari perkataan 'alamun yang bererti segala sesuatu selain Allah swt.

Az-Zajjaj mengatakan, al'alam bererti semua yang diciptakan oleh Allah swt di dunia dan di akhirat dan di persetujui al-Qurthubi yang mengatakan iaitu mencakupi seluruh alam (dunia dan akhirat). Menurut penulis (Ibnu Katsir) al'alam berasal dari kata al'alamatu, karena alam merupakan bukti yang menunjukkan adanya Pencipta serta keEsaanNya. Ibnu al-Mu'taz mengatakan, "Sungguh menghairankan, bagaimana mungkin seorang boleh menderhakai Rabb, atau mengingkariNya, padalah terdapat dalam segala sesuatu, ayat untukNya yang menunjukkan bahwa Dia adalah Esa."

Segala pujian hanya untuk Allah kerana tiada apa yang berkuasa di alam ini melainkan Allah swt dan tiada satu pun boleh melakukan sesuatu melainkan dengan izin Allah swt. Allah swt adalah tuhan yang memelihara dan mentadbir seluruh alam. Allah swt perintahkan manusia untuk taat segala perintahNya dan Dia memberi amaran kepada manusia untuk tidak melanggar perintahNya.

Allah swt memberi pilihan kepada hambaNya, sama ada untuk taat atau ingkar perintahNya. Apabila hambaNya memilih untuk taat perintahNya, Allah swt akan memberi keizinan untuk mentaatiNya. Sebaliknya yang dipilih adalah ingkar perintahNya, Dialah jua memberi keizinan untuk ingkar perintahNya. Ingatlah jika ingkari perintah Allah swt, manusia akan gagal di dunia dan akhirat. Sebaliknya ketaatan akan perintah Allah swt dengan meneladani  Nabi Muhammad saw dengan niat untuk sukakan Allah swt, hambaNya akan berjaya di dunia dan akhirat. Allah swt yang buat dan tentukan, tiada apa pun boleh melalukan melainkan Allah swt dan di sebabkan itu segala pujian sepatutnya hanya milik Allah swt.

Dalam kitab ‘Miftahul Jannah’ ada menyebut pujian kepada Qadim. Puji Qadim bermakna kita memuji Allah swt yang sedia ada dan teragung. Manakala pujian kepada penciptaan manusia dan insan dikenali sebagai pujian makhluk atau pujian Hadis/aradh. Pujian kepada Allah swt adalah wajar. Manakala pujian kepada makhluk dibenarkan dengan penyertaan pujian kepada penciptanya. Sebagai contoh sekiranya kita menziarahi rumah rakan kita. Kita sejurus akan memuji perabot dan bunga perhiasan dalam rumahnya. Apakah perasaan tuan rumah itu? Tentulah beliau turut merasa gembira dan suka dengan pujian kita walaupun kita hanya memuji peralatannya. Inikan pula Allah yang Maha Pencipta.

Jika kita berjaya menyempurnakan suatu pekerjaan, ini bermaksud kita diberi kebolehan oleh Allah swt untuk melaksanakan kerja tersebut dan hanya di sebabkan pertolongan dan keizinan Allah swt ini segala pujian atau kesyukuran layak diberi kepada sesiapa melainkan milik Allah swt segala pujian.

Maka jika kita menghargai kerja yang telah di sempurnakan oleh seseorang, kita sepatutnya menyebut sebegini,
‘Segala puji bagi Allah swt menerusi fulan tugasan dan  masalah ini dapat diselesaikan dan semoga Allah swt membalas fulan.’

Jika kita mengagumi seseorang kita sepatutnya berkata,
‘Segala puji bagi Allah swt yang menjadikan awak cantik , bijak etc... dan semoga Allah swt kekalkan kecantikan,  kebijakan etc.. awak.’

 Apa kata bila kita hendak mengucapkan terima kasih atau memberi ganjaran kepada seseorang yang telah membantu kita, dilafazkan,
‘Segala puji bagi Allah swt menerusi awak telah memudahkan urusan saya menyelesaikan masalah dan atas perintah Allah swt saya mengucapkan terima kasih dan memberi ganjaran yang kepada awak dan niat saya hanyalah untuk mendapatkan kerahmatan Allah swt.’

Kalau kita yang menerima ungkapan2 ni.. mesti kaki tak rasa jejak tanah kan.. sangat terharu.. APA? .. anda tak suka?.. isishish.. mudah2an kita sentiasa diberi petunjukNya.. hmm...

Salah ke kita memuji manusia? Bolehkah kita meminta pujian daripada manusia?

Dalam Surah Ali Imran ayat 188 bermaksud

لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ العَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

‘Janganlah sekali-kali kamu menyangka bahawa orang yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan, janganlah kamu menyangka bahawa mereka terlepas dari siksa dan bagi mereka siksa yang pedih’

 Ayat ini sebenarnya diturunkan kepada golongan munafiq dan ahli kitab yang selalu menginginkan perhatian Rasulullah saw. Kononnya merekalah asal manusia yang berpegang dengan agama tauhid. Mereka mengatakan merekalah yang layak mendampingi Rasulullah saw dan bukannya golongan penyembah berhala jahiliyyah Quraisy. Difahamkan mungkin inilah antara sebab Abdullah bin Saba’ mengasaskan fahaman Syiah apabila beliau tidak berjaya mendapat perhatian Khalifah Saiyidina Uthman Al Affan.

Wallahua'lam...

Sumber dan penghargaan: Terjemahan Lubabut Tafsir Min Ibnu Katsir (Tafsir Ibnu Katsir), Tim Pustaka Imam as-Syafi'i, Prof Dr Nasoha Saabin, Dekan Fakulti Optometri, KolejUniversiti Antarabangsa Teknologi Twintech dan Diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Fathorraman Abdul Aziz

No comments:

Post a Comment