Bismillah...
Tafsir AlFatihah
Ayat 7
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ
الضَّالِّينَ
" Jalan orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada
mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang
sesat "
Yang dimaksudkan oleh ayat terakhir
Surah AlFatihah ini adalah tunjukkanlah kepada kami jalan orang yang telah Engkau berikan nikmat
kepadanya iaitu mereka yang memperoleh hidayah, istiqamah, dan ketaatan kepada
Allah swt dan RasulNya serta mengerjakan perintahNya dan meninggalkan
laranganNya. Bukannya jalan orang yang mendapat murkaNya, mereka yang telah ‘rosak’
sehingga meskipun mereka telah mengetahui kebenaran, tegar menyimpang dariNya.
Bukan juga jalan orang yang sesat, iaitu orang yang tidak memiliki ilmu
pengetahuan sehingga mereka berada dalam kesesatan serta tidak mendapatkan
jalan menuju kebenaran.
Semestinya jalan yang kita pilih adalah jalan yang dikurniakan
nikmat Allah swt pada golongan terdahulu dan akan datang. Jalan atau disebut
tali sejahtera ini merupakan nikmat yang tertinggi. Sebagai makhluk yang lemah,
kita memerlukan bantuan pencipta kita untuk memandu akal kita berfikir dalam
memilih jalan hidup kita sama ada jalan taqwa ataupun jalan fujur(fasik).
Orang yang diberikan nikmat oleh Allah swt
itu adalah orang yang dimaksudkan dalam surah An-Nisa' Ayat 69-70 yang bererti,
"Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, mereka itu akan bersama
dengan orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu para nabi, para
shiddiqun, orang yang mati syahid, dan orang saleh. Dan mereka itulah teman
yang sebaiknya. Yang demikian itu adalah kurnia dari Allah, dan Allah cukup
mengetahui."
Golongan yang dijamin mendapat nikmat melalui jalan lurus
atau laluan kesejahteraan ini adalah para Rasul dan Nabi, Syuhada' yang
menyaksikan keesaan Allah swt melalui penjualan nyawanya sendiri, solehin yang sentiasa
beramal, golongan mujahidin yang istiqamah, serta golongan lain yang dijamin dalam
ayat Al Quran sendiri.
Tanpa panduan dari Allah swt seseorang akan mudah terkeluar ke jalan kesesatan kerana ia merupakan jalan yang diwarnai dengan hawa nafsu dan keseronokan tanpa dugaan dan kesusahan. Maka Allah swt perintahkan umat Islam untuk terus sentiasa meminta kepadaNya agar diberi petunjuk dan hidayah untuk sentiasa kekal berada di jalan yang lurus.
Kehidupan
kita di dunia merupakan satu perjalanan menuju akhirat dan melaluinya menuntut
kita mengumpul sebanyak bekalan (amal ibadah sedekah dsbgnya) sebab itu hidup
kita di dunia ini terdapat banyak dugaan, kemalangan, kenikmatan, kesusahan
dsbnya yang diibaratkan sebagai cabangan di jalan yang lurus ini. Segalanya
yang menimpa(persimpangan atau cabangan) manusia datang dari Allah swt untuk
menguji manusia sama ada kita akan terus berada di jalan yang lurus atau
tersasar terkeluar dari jalan yang lurus mengikuti persimpangan kesesatan
seperti yang di nyatakan dalam Surah Al Fatihah(sebagai jalan mereka yang dimurkai
dan jalan mereka yang menuju kesesatan). Senang citer yang
dimaksudkan dengan ‘mereka yang dimurkai dan mereka yang sesat’ ialah semua
golongan yang menyimpang dari ajaran Islam.
Orang Yahudi dan Nasrani adalah contoh golongan
sesat dan mendapat murkaNya. Siapakan
mereka yang membawa kepada kemurkaan Allah swt? Dikatakan
oleh Ulama' mufassirin, golongan yang cuba ditonjolkan dalam ayat ini ialah
golongan Yahudi. Sifat Yahudi mendapat kemurkaan
sebagaimana difirmankan Allah swt mengenai mereka (orang Yahudi),
"Iaitu orang yang dilaknat dan
dimurkai Allah." (Surah Al-Maidah Ayat 60).
...dan siapa mereka yang menuju kesesatan? Dalam hal ini, ulama' mengatakan golongan ini ialah golongan Nasrani atau yang
menganuti agama Kristian. Sifat Nasrani adalah
kesesatan sebagaimana firmanNya mengenai perihal mereka, "Orang yang
telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad saw) dan mereka telah
menyesatkan kebanyakan manusia, dan mereka tersesat dari jalan lurus."
(Surah Al-Maidah Ayat 77).
Jalan orang yang beriman itu mencakupi
pengetahuan akan kebenaran dan pengamalannya, sementara itu orang Yahudi tidak
memiliki amal dan orang Nasrani tidak memiliki ilmu (agama). Sebab itu
kemurkaan bagi orang Yahudi dan kesesatan bagi orang Nasrani. Walaupun kita
mengakui keislaman kita dan kita adalah orang yang berilmu tetapi bila kita
tidak beramal dengannya di jalan Islam yang berhak atas kita (seperti Yahudi) akan
turut mendapat kemurkaanNya berbeza pula orang yang tidak memiliki ilmu
(Nasrani) adalah dalam kesesatan yang nyata.
Rumusan Surah AlFatihah
1. Surat yang terdiri daripada tujuh
ayat ini mengandung pujian, kemuliaan dan pengagungan kepada Allah swt melalui
penyebutan asmaul husna milikNya disertai sifat-sifat yang Maha Sempurna. Juga
mencakupi penyebutan tempat kembali manusia iaitu hari pembalasan. Ia juga berisi
bimbingan kepada para hambaNya agar mereka memohon dan tunduk kepadaNya serta bersungguh2
berusaha secara berterusan disulami tulus ikhlas mengabdi kepadaNya, mengEsakan
dan menyucikanNya dari sekutu atau tandingan. Juga bimbingan agar memohon
petunjuk kepadaNya ke jalan yang lurus iaitu agama yang benar serta ditetapkan pada
jalan tersebut agar mudah meniti jalan sirat pada hari kiamat kelak menuju ke syurga
di sisi para nabi, shiddiqin, syuhada dan orang soleh (bercirikan
targhib[anjuran]). Serta peringatan agar tidak menempuh jalan kebatilan supaya tidak
digiring bersama penempuh jalan tersebut pada hari kiamat iaitu mereka yang
dimurkai dan tersesat.
2. Selesai membaca Al-Fatihah disunnahkan bagi seseorang untuk mengucapkan "Aamiiin". Seperti ucapan "Yasin". Boleh juga mengucapkan amin dengan alif dibaca pendek, artinya adalah "Ya Allah kabulkanlah". Berdasarkan hadis yang diriwayatkan Imam Ahmad, Abu Daud, dan at-Tirmidzi, dari Wail bin Hujur, katanya aku pernah mendengar Rasulullah saw membaca, "Ghairilmaghdhubi'alaihim waladhdhalin", lalu beliau mengucapkan, "Amin" dengan memanjangkan suaranya. Adapun menurut riwayat Abu Daud, dan beliau mengangkat suaranya. At-Tirmidzi mengatakan, hadis ini hasan. Hadis ini diriwayatkan juga dari Ali, Ibnu Mas'ud dan lain-lainnya.
Dari Abu Hurairah, katanya, apabila Rasulullah saw membaca, "Ghairilmaghdhubi'alaihim waladhdhalin", maka beliau mengucapkan "Amin" sehingga terdengar orang yang dibelakangnya pada barisan pertama. Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah. Ibnu Majah menambahkan pada hadis tersebut dengan kalimat, "Sehingga masjid bergetar kerananya." Serta (hadis ini pun diriwayatkan oleh) ad-Daruquthni, ia mengatakan, hadis ini berisnad hasan.
"Disunahkan juga mengucapkan
'amin' bagi orang yang membacanya di luar solat. Dan lebih ditekankan bagi
orang yang mengerjakan solat, baik ketika munfarid (sendiri) mahupun sebagai
imam atau makmum, serta dalam keadaan apa pun, berdasarkan hadis dalam kitab
sahih al-Bukhari dan Muslim, dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasuullah saw
bersabda, ‘Jika seorang imam mengucapkan amin, maka ucapkanlah amin,
sesungguhnya barangsiapa yang ucapan aminnya bertepatan dengan aminnya
malaikat, maka akan diberikan ampunan baginya atas dosa-dosanya yang telah
lalu.’"
Menurut riwayat Muslim, Rasulullah saw bersabda, "Jika salah seorang di antara kalian mengucapkan amin di dalam solat, dan malaikat di langit juga mengucapkan amin, lalu masing-masing ucapan amin dari keduanya saling bertepatan, maka akan diberikan ampunan baginya atas dosa-dosanya yang telah lalu."
Dalam sahih Muslim diriwayatkan hadis marfu' dari Abu Musa, bahawa Rasulullah
saw bersabda, "Jika seorang imam telah membacakan waladh dhallin, maka
ucapkan, 'Amin'. Niscaya Allah mengabulkan permohonan kalian."
Majoriti ulama mengatakan bahwa makna amin itu adalah ya Allah perkenankanlah untuk kami.
Para sahabat Imam Malik berpendapat, seorang imam tidak perlu mengucapkan amin, cukup makmum saja yang mengucapkannya. Berdasarkan pada hadis riwayat Imam Malik dari Sami, dari Abu Shalih, dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah saw pernah bersabda, "Jika seorang imam telah membaca waladh dhallin, maka ucapkan, 'Amin'."
Mereka juga menggunakan hadis dari Abu Musa a-Asy'ari yang diriwayatkan Muslim, Rasulullah saw bersabda, "Jika ia telah membaca waladh dhallin, maka ucapkan, 'Amin'."
Dan dalam hadis dalam muttafaq 'alaih, "Jika seorang imam telah mengucapkan, 'Amin', maka ucapkanlah, 'Amin'."
Dan Rasulullah saw sendiri mengucapkan amin ketika beliau selesai membaca "ghairilmaghdhubi'alaihim waladhdhalin."
Penghargaan:
Prof Dr Nasoha Saabin, Dekan Fakulti Optometri,
KolejUniversiti Antarabangsa Teknologi Twintech dan Diterjemahkan ke
Bahasa Melayu oleh Fathorraman Abdul Aziz, Haji Yahya Bin Laksamana
Al-Khalidi Naksyabandi, Tafsir Ibnu Katsir, Tim
Pustaka Imam as-Syafi'i, Tim Pustaka Imam as-Syafi'i kitab Tafsir Al Manar Muhammad
Rasyid Redha dan rujukan dari beberapa buku ilmiah berkaitan doa
dan rawatan.
No comments:
Post a Comment