Assalam Alaik
Bismillah...
Tafsir AlFatihah
Ayat 6
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
"Tunjukkanlah kami jalan
yang lurus"
Inilah kemuncak bagi matlamat utama Surah AlFatihah yang sebenarnya iaitu suatu doa memohon jalan yang lurus. Ayat ini adalah sebenarnya doa oleh ‘yang dicipta’ kepada ‘pencipta’. Ini adalah doa yang amat penting yang perlu dipohon oleh setiap umat Islam pada setiap masa dan beruntunglah orang yang tidak meninggalkan solatnya kerana ia ada dalam Surah al Fatihah yang mana Allah swt telah mewajibkan bacaan Surah Al Fatihah ini di setiap rakaat solat.
Ini adalah amat penting bagi setiap manusia di
pandu ke jalan yang lurus, jalan yang mana akan membawa seseorang menuju kepada
Allah swt. Kenapakah disebut jalan yang
lurus? Kenapa tidak dikatakan jalan yang satu atau jalan yang terpilih? Sifat
lurus pada jalan adalah jalan yang semestinya disukai dan akan dipilih oleh
seorang pemandu. Kita akan memilih jalan yang mudah dibawa tanpa memerlukan
tenaga yang lebih untuk mengawal kenderaan.
Inilah perumpamaan yang
digambarkan pada suatu ketika iaitu Rasulullah saw pernah menggariskan satu
garisan atas tanah. Kemudian Baginda saw membuat garisan yang bercabang2
daripada garisan induk tersebut. Lalu Baginda saw membacakan Surah Al Ana'am Ayat
153 yang bermaksud,
" Dan sesungguhnya inilah
jalanku yang lurus maka ikutilah ia, dan janganlah kamu ikut akan jalan-jalan
yang lain, kelak ia akan memecah belahkan kamu"
Maksudnya, terdapat banyak jalan dan sangat banyak jalan yang terkeluar dari jalan yang lurus tetapi jalan yang lurus hanya satu. Walaupun seorang berada di jalan yang lurus, ia boleh disesatkan oleh keinginan nafsu dan hasutan syaitan yang mengiringnya ke jalan yang terkeluar dari jalan lurus iaitu jalan yang sesat kerana di sepanjang jalan yang lurus itu terdapat banyak persimpangan keluar dari jalan yang lurus dan dengan mudah kita boleh tersasar keluar ke banyak persimpangan di jalan lurus tersebut yang membawa kepada kemurkaan Allah swt iaitu jalan menuju kesesatan.
Walaupun secara kasar perkataan Ihdina (tunjukilah
kami) adalah dari perkataan hidayaat iaitu memberi petunjuk ke suatu jalan yang
benar atau lurus bermaksud bukan sekadar memberi hidayah saja termasuk juga
memberi taufik.
Terdapat beberapa kategori
hidayah dan kurniaanNya kepada manusia sedari kecil
lagi..(subhanallah)..seperti;
* Hidayah Wujdan At Tabii'y iaitu
hidayah dan petunjuk yang Allah swt beri kepada manusia sejak dilahirkan
seperti rasa lapar, dahaga dan panas yang tidak perlu diajar oleh ibu bapanya.
* Hidayah Al Hawas berkaitan
panca indera yang memandu manusia atau sebagai reseptor untuk mendapat maklumat
seperti mata, telinga dan kulit.
* Hidayah Aqli adalah petunjuk
dan maklumat yang disintesis atau diproses oleh akal manusia. Melalui akal
manusia tahu membezakan yang baik atau buruk. Lantaran itu bijak pandai (ulul
Albab) menggunakan akalnya untuk melihat kebesaran Ilahi dan memastikan dirinya
mentaati Allah swt. Allah swt ‘menyindir’ golongan pandir yang tidak mahu
menggunakan akalnya untuk mendapat kebenaran (Afala ya'qilun, afala
tatafakkarun)
* Hidayah Ad Din merupakan
hidayah kurniaan Allah swt kepada sesiapa yang berhak. Tidak semua makhlukNya
diberikan hidayah ini. Jika kita menggunakan nazarah (penglihatan dan
pengamatan) untuk mencari kebenaran kita tidak akan memperolehinya kerana ketiadaan
hidayah ini.
* Taufiq adalah usaha ikhtiar
manusia untuk mendapatkan kebenaran. Tanpa usaha Allah swt tidak akan mengubah
diri anda dan situasi kejahilan kita kepada kebenaran.
Dalam Surah As Syams Ayat 8 Allah
swt berfirman,
فَأَلهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا
"Maka diilhamkan kepada
manusia jalan yang buruk (fujur) dan jalan yang baik (taqwa)"
Maka setiap manusia akan
diilhamkan jalan baik dan buruk berdasarkan kemahuan dan kehendakNya. Jika
manusia berdoa dan berusaha ke arah jalan kebaikan, Allah swt akan membantu dan
‘meluaskan’ dadanya untuk Islam. Rasulullah saw menegaskan bahawa orang yang
diinginkan Allah swt akan kebaikkanNya maka akan diberi kefahaman ilmu agama
walau apa jua latarbelakangnya.
Manakala golongan yang tidak
mendapat talian hidayah Allah swt ini disebutkan sebagai golongan ilhad.
Golongan yang umumnya dikenali sebagai ideologis atau golongan Mulhidun yang
tidak dibenarkan memilih jalan taqwa (jalan takutkan Allah). Ciri-ciri mereka
adalah,
* Kerapuhan pemikiran dan
pertentangan jiwa.
Ideologi berasaskan secular
dan atheis (Darwinisme dan Marxisme) terbukti menghasilkan porak peranda diseluruh
dunia. Teori ini hanya menghasilkan golongan hero rimba yang menindas golongan
lemah. Lihatlah teori komunisme (taa'ddudiyyah) di mana kesamarataan yang
dicanangkan hanya retorik yang indah. Sebaliknya penindasan dilakukan terhadap golongan
yang tidak berdaya, golongan beragama, golongan berpenyakit begitu teruk
sekali.
* Mementingkan diri.
Golongan yang sesat akan sentiasa
memikirkan nasibnya sahaja kerana tiada bimbingan kuasa lain yang besar. Akal
dan jasad mereka adalah cagaran bagi menongkah arus kemanusiaan. Mereka
mencaturkan sosiologi manusia mengikut naluri hati tanpa memikirkan hubungan
erat timbal balik yang Allah swt sarankan. Akhirnya mereka terjebak dengan
ideologi yang mementingkan kepentingan bangsa, negara, bangsa dan suku mereka.
* Memusnahkan sistem
kekeluargaan dan sistem kemasyarakatan.
Ideologi sesat menghasilkan durjana
yang lupakan kepentingan jiran, keluarga, adab sopan dan kehormatan maruah
keluarga seperti yang Islam sarankan.
Penghargaan: Prof Dr Nasoha Saabin,
Dekan Fakulti Optometri,
KolejUniversiti Antarabangsa Teknologi Twintech dan Diterjemahkan ke
Bahasa Melayu oleh Fathorraman Abdul Aziz, Haji Yahya Bin Laksamana
Al-Khalidi Naksyabandi, Tafsir Ibnu Katsir, Tim
Pustaka Imam as-Syafi'i, Tim Pustaka Imam as-Syafi'i kitab Tafsir Al Manar Muhammad
Rasyid Redha dan rujukan dari beberapa buku ilmiah berkaitan doa
dan rawatan.
No comments:
Post a Comment