Bismillah
Tafsir AlFatihah
Ayat 5
"KepadaMulah semata kami
beribadah dan kepadaMulah sahaja tempat kami memohon pertolongan"
Seperti kata sebahagian ulama
salaf bahawa surat AlFatihah adalah rahsia Alquran dan rahsia AlFatihah
terletak pada ayat "Iyyakana'budu wa iyya kanasta'in. Bahagian
pertama yakni "Hanya kepada-Mu kami beribadah" merupakan
pernyataan lepas dari kemusyrikan manakala bahagian kedua iaitu, "Hanya
kepada-Mu kami memohon pertolongan" merupakan sikap berlepas diri dari
upaya dan ketakutan serta berserah diri kepada Allah swt. Mengapa disusun
bahawa "Iyya kana'budu" didahulukan dari "wa iyya
kanasta'in" kerana ibadah kepadaNya merupakan tujuan sedangkan
permohonan pertolongan merupakan cabangan ibadah. Yang terpenting didahulukan
dari sekadar penting, wallahu a'lam.
Makna seperti ini tidak hanya terdapat dalam satu ayat Alquran saja, seperti firmanNya, "Maka beribadahlah kepada Allah dan bertawakallah kepadaNya. Dan sekali-kali Rabbmu tidak lalai dari apa yang kamu kerjakan." (Surah Huud ayat 123).
Perkataam Na'budu diambil dari suku kata 'ibadat’ yang bermaksud kepatuhan
dan ketundukan yang timbul dari perasaan ‘kagum’ terhadap kebesaran Allah swt
Tuhan yang disembah dan yakin bahawa Allah swt mempunyai kekuasaan yang mutlak
terhadapnya. Ibadah merupakan maqam (kedudukan) yang sangat agung yang
dengannya seorang hamba menjadi mulia disebabkan disembah hanya Allah Ta'ala sahaja.
Manakala perkataan Nasta'iin (minta pertolongan) diambil dari suku kata ‘isti'aanah’ iaitu mengharapkan bantuan Allah swt untuk menyelesaikan suatu pekerjaan yang tidak mampu dikerjakan dengan tenaga sendiri.
Manakala perkataan Nasta'iin (minta pertolongan) diambil dari suku kata ‘isti'aanah’ iaitu mengharapkan bantuan Allah swt untuk menyelesaikan suatu pekerjaan yang tidak mampu dikerjakan dengan tenaga sendiri.
Ayat ini menegaskan perihal
ubudiyyah (perasaan
yang tunduk menghambakan diri kepada Allah swt dengan sepenuh jiwa) dan tauhidnya . Disini kita
melihat perkataan na'budu iaitu istilah kami sembah. Terma ini menjelaskan
tauhid Rububiyyah (beri’tiqad
bahawa Allah swt bersifat Esa, Pencipta, Pemelihara dan Tuhan sekelian
alam). Tauhid bermaksud mengetahui, berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa
sesungguhnya sembahan yang benar dan berhak disembah ialah Allah swt
semata-mata ini membuktikan bahawa alam
maya ini mempunyai suatu pencipta dan raja segala raja lantaran adanya
'perhambaan' dan golongan 'hamba' tersebut. Manakala penegasan Uluhiyyah (menjadikan Allah swt sahaja sebagai sembahan yang
sentiasa dipatuhi) terdapat pada istilah Iyyaka yang
bermaksud 'hanya kepadaMu semata-mata'. Klausa ini mematikan hujah bahawa
diperbolehkan kita beribadah kepada sesiapa sahaja tanpa mengira siapa tuhan
kita. Tauhid adalah penyucian fikrah kita daripada kebergantungan kepada manusia
dan termasuk Malaikat, Raja/pemimpin manusia, Jin Islam serta Haiwan.
Ayat ini adalah untuk mengingatkan umat Islam bahawa mengecapi kejayaan di dunia dan akhirat bergantung kepada ketaatan terhadap perintah Allah swt. Allah swt adalah pencipta manusia dan apabila manusia memilih untuk menyembah dan taat perintah Allah swt dengan niat semata2 kerana Allah swt sehingga Dia ‘menyukainya’, dengan izinNya manusia akan beroleh kejayaan. Tetapi jika manusia memilih untuk ingkar perintah Allah swt dengan menyembah selainNya atau mentaati nafsu mereka sendiri atau menuruti hasutan Iblis dan syaitan, manusia akan menemui kegagalan dan lebih teruk lagi kerugian yang amat dasyat lebih teruk daripada bankrap melainkan mereka bertaubat sebenar2nya kepada Allah swt. Sebab itulah adanya firman Allah swt Hanya Engkaulah kami sembah yang juga bermaksud tiada tuhan melainkan Allah swt yang juga bermaksud tiada apa pun yang boleh ditaati melainkan Allah swt semata2.
Bahagian pertama ayat ini juga
mengajar kita erti ibadah. Ibadah ialah suatu pekerjaan yang disertai dengan
keikhlasan mendalam, niat yang tulus, bebas daripada tujuan lain dan
dikhususkan untuk Allah swt. Dua bahagian ibadah iaitu:
1) Ibadah Khusus : suatu ibadah
yang dimaktubkan secara jelas dalam Al Quran dan disarankan dalam Hadis dan
Athar Rasulullah saw seperti Solat, Nikah, Zakat dan menunaikan haji. Ibadah
ini dilarang sama sekali dilakukan penambahan dan diubahsuai dalam apa jua
tamadun manusia. Ibadah khusus mempunyai syarat dan rukunya yang berpandukan
kepada kaedah Rasulullah saw dan para sahabat ajmai'n.
2) Ibadah Umum : Ibadah ini
dilakukan secara tidak langsung. Segala perbuatan yang diniatkan untuk mendapat
pahala asalkan mengikut syara' serta tiada nas yang mengharamkannya, tidak
melampaui batas dan berniat ikhlas semata-mata untukNya. Contohnya membaca buku
agama dan akademik, makan, membersih rumah dan mengarang untuk berdakwah.
Al Fatihah adalah suatu surah berbentuk
doa' dan berkonsepkan tawakal. Ramai ulama' yang membenarkan kita mengangkat
tangan doa' semasa membaca Surah ini. Bahagian
kedua ayat ini bermaksud apabila kita mempunyai masalah kita hendaklah mohon bantuan
hanya kepada Allah swt. Tiada apa pun dapat membantu menyelesaikan kerumitan
kita melainkan Allah swt dan hanya Allah swt yang boleh merungkai permasalahan
kita dengan izinNya. Allah swt menegaskan bahawa
setiap permintaan dan pertolongan yang ingin kita pinta memerlukan usaha dan
bayarannya terlebih dahulu adalah perhambaan dan penundukan kepadaNya.
Firman Allah swt
وَمَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَالإِنسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
"Dan tidak aku ciptakan
Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaku"
(Surah Az Zariat Ayat 56)
Kita diminta bertawakal
selepas berusaha sebaik mungkin. Tawakal ialah menyerah diri kepada Allah swt,
redha terhadap ketentuanNya mengikhlaskan niat kita dan memperbaiki sangkaan
kita terhadapNya. Adapun marhalah tawakal adalah antara tingkatan tertinggi
golongan sufi yang merasakan bahawa dunia ini tidak berguna padaNya.
Pokok tawakal ialah keteguhan
hati kita meyakini kesemua perkara adalah ditangan Allah swt. Kemudian hati
kita merasa aman dan tenang dan tidak bimbang dengan ketentuanNya. Firman Allah
swt
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ
المُتَوَكِّلِينَ
"Apabila kamu telah berazam
(bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah
sukakan golongan yang bertawakal"
( Surah Ali Imran Ayat 159)
1) Sebab keagamaan : iaitu apabila
kita berdoa, bermunajat, beribadah dengan tekun kemudian kita meminta sesuatu,
maka Allah swt boleh memberi sesuatu yang kita pinta sama ada secara tunai atau
ditangguhkan di akhirat mahupun diberi dalam bentuk kaffarah dosa. Namun perlu
diingatkan bahawa ibadah kita bukan penentu untuk kita mendapat pertolongan dan
pahala dariNya.
Ayat 159 surah Ali Imran menegaskan kepada kita agar
berusaha bekerja dan menyara hidup dan bukannya meminta-minta dalam kehidupan.
Manusia digesa berazam dan berusaha gigih di samping berdoa. Namun ada
pengecualian kepada golongan tertentu yang dibolehkan meminta saraan daripada
muslimin lain.
Sebagai contoh pada zaman Rasulullah
saw, golongan Suffah diberi tugas untuk mengimarah masjid, menjaga masjid serta
menjadi pendengar hadis yang setia seperti Abu Hurairah. Lantaran itulah mereka
diberi makan oleh para sahabat yang lain. Pada zaman tersebut perkerjaan utama
adalah berniaga. Tiada gaji tetap untuk penjaga masjid, tentera atau
sebagainya. Mereka berperang bilamana diperlukan dan seluruh rakyat adalah
tentera. Tugas khusus ini mula menjadi suatu kerjaya di zaman Saidina Umar ra
yang mewujudkan jawatan Pegawai Pos, Tentera dan Polis bandar yang dibayar gaji
tetap dan bermulalah era pekerjaan selain perniagaan dan pengkhususan ini tidak
lagi dianggap sebagai orang yang tiada kerja.
Penghargaan: Prof Dr Nasoha Saabin,
Dekan Fakulti Optometri,
KolejUniversiti Antarabangsa Teknologi Twintech dan Diterjemahkan ke
Bahasa Melayu oleh Fathorraman Abdul Aziz, Haji Yahya Bin Laksamana
Al-Khalidi Naksyabandi, Tafsir Ibnu Katsir, Tim
Pustaka Imam as-Syafi'i, Tim Pustaka Imam as-Syafi'i kitab Tafsir Al Manar Muhammad
Rasyid Redha dan rujukan dari beberapa buku ilmiah berkaitan doa
dan rawatan.
No comments:
Post a Comment