Benarkah amalan zahir merupakan kerangka manakala rohnya adalah keikhlasan yang tersembunyi di dalam amalannya itu?.
Amalan lahiriah seorang individu digambarkan sebagai tubuh badan manakala keikhlasan pula digambarkan sebagai nyawa yang menghidupkan tubuh individu itu. Sekiranya kita kurang mendapat kesan yang baik daripada latihan kerohanian sebaiknya kita merenung dengan mendalam tubuh (amal) apakah ia masih bernyawa (ikhlas) atau tidak.
Kita akan melihat perhubungan amal dengan ikhlas. Ia ibarat membina jambatan yang menghubungkan amal dan ikhlas, kedua-duanya ada kaitan dengan hati, atau lebih tepat jika dikatakan ikhlas sebagai suasana hati dan hal sebagai Nur Ilahi yang menyinari hati yang ikhlas. Ikhlas adalah aset utama dalam persediaan bagi hati menyambut kedatangan sinaran Nur Ilahi. Apabila Allah swt berkehendak memperkenalkan DiriNya kepada hambaNya maka dipancarkan NurNya kepada hati hamba tersebut. Nur yang dipancar kepada hati ini dinamakan Nur Sir atau Nur Rahsia Allah swt. Hati yang diterangi oleh nur akan merasai hal ketuhanan atau mendapat tanda-tanda tentang Tuhan. Setelah mendapat pertandaan dari Tuhan maka hati pun mengenal Tuhan. Hati yang memiliki ciri atau sifat begini dikatakan hati yang mempunyai ikhlas tingkat tertinggi. Tuhan berfirman bagi menggambarkan ikhlas dan hubungannya dengan makrifat,
"Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami), untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa." (Surah Yusuf Ayat 24)
Nabi Yusuf as adalah hamba Allah swt yang ikhlas. Hamba yang ikhlas berada dalam pemeliharaan Allah swt. Apabila dia dirangsang untuk melakukan kejahatan dan kekotoran, Nur Rahsia Allah swt akan memancar di dalam hatinya sehingga dia menyaksikan dengan jelas akan tanda-tanda Allah swt dan sekaligus meleburkan rangsangan jahat tadi. Inilah tingkat ikhlas yang tertinggi yang dimiliki oleh orang arif dan hampir dengan Allah swt. Mata hatinya sentiasa memandang kepada Allah swt, tidak pada dirinya dan perbuatannya.
Orang yang berada di dalam makam ikhlas yang tertinggi ini sentiasa dalam keredaan Allah swt baik semasa beramal ataupun semasa diam. Allah swt sendiri yang memeliharanya. Allah swt mengajarkan agar hambaNya berhubung denganNya dalam keadaan ikhlas. Firman Allah swt bermaksud,
"(Dia Yang Tetap Hidup; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; maka sembahlah kamu akan Dia dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepada-Nya semata-mata. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam." ( Surah al-Mu’min Ayat 65)
Allah swt jua Yang Hidup. Dia yang memiliki segala kehidupan. Dia jualah Tuhan sekalian alam. Apa sahaja yang ada dalam alam ini adalah ciptaanNya. Apa sahaja yang hidup adalah diperhidupkan olehNya. Jalan dari Allah swt adalah nikmat dan kurniaan sementara jalan dari hamba kepadaNya pula adalah ikhlas. Hamba dituntut supaya mengikhlaskan segala aspek kehidupan untukNya. Dalam melaksanakan tuntutan mengikhlaskan kehidupan untuk Allah swt ini hamba tidak boleh berasa takut dan gentar kepada sesama makhluk.FirmanNya bermaksud,
"Oleh itu maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya (dan menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai (amalan yang demikian). ( Surah al-Mu’min Ayat 14)
Allah swt telah menetapkan kod etika kehidupan yang perlu dijunjung, dihayati, diamalkan, disebarkan dan diperjuangkan oleh kaum muslimin dengan sepenuh jiwa raga dalam keadaan ikhlas kerana Allah swt, meskipun ada orang yang tidak suka, orang yang menghina, orang yang membangkang dan mengadakan perlawanan. Keikhlasan yang diperjuangkan dalam kehidupan dunia ini akan dibawa bersama apabila menemui Tuhan kelak. FirmanNya bermaksud,
"Katakanlah, 'Tuhanku menyuruh berlaku adil (pada segala perkara) dan (menyuruh supaya kamu) hadapkan muka (dan hati) kamu (kepada Allah) dengan betul pada tiap-tiap kali mengerjakan sembahyang, dan beribadatlah dengan mengikhlaskan amal agama kepadaNya semata-mata; (kerana) sebagaimana Ia telah menjadikan kamu pada mulanya, (demikian pula) kamu akan kembali (kepada-Nya).'”. (Surah al-A’raaf Ayat 29)
Sekali pun sukar mencapai peringkat ikhlas yang tertinggi namun, haruslah diusahakan agar diperolehi keadaan hati yang ikhlas dalam segala perbuatan sama ada yang lahir mahu pun yang batin. Orang yang telah tumbuh di dalam hatinya rasa kasihkan Allah swt akan berusaha membentuk hati yang ikhlas. Mata hatinya melihat bahawa Allah swt jualah Tuhan Yang Maha Agung dan dirinya hanyalah hamba yang hina. Hamba berkewajipan tunduk, patuh dan taat kepada Tuhannya'. Orang yang di dalam makam ini beramal kerana Allah swt, kerana Allah swt yang memerintahkan supaya beramal, kerana Allah swt berhak ditaati, kerana perintah Allah swt wajib dilaksana, semuanya kerana Allah swt tidak kerana sesuatu yang lain. Golongan ini sudah dapat menawan hawa nafsu yang rendah dan pesona dunia tetapi dia masih melihat dirinya di samping Allah swt. Dia masih melihat dirinya yang melakukan amal. Dia gembira kerana menjadi hamba Allah swt yang beramal kerana Allah s.w.t.
Sifat kemanusiaan biasa masih mempengaruhi hatinya.
Setelah kerohaniannya meningkat hatinya dikuasai sepenuhnya oleh lakuan Allah swt, menjadi orang arif yang tidak lagi melihat kepada dirinya dan amalnya tetapi melihat Allah swt, Sifat-sifatNya dan perbuatanNya. Apa sahaja yang ada dengannya adalah anugerah Allah swt. Sabar, reda, tawakal dan ikhlas yang ada dengannya semuanya merupakan anugerah Allah s.w.t, bukan amal yang lahir dari kekuatan diri.
Tingkat ikhlas yang paling rendah ialah apabila amal perbuatan bersih daripada riak yang jelas dan samar tetapi masih terikat dengan keinginan kepada pahala yang dijanjikan Allah swt. Ikhlas seperti ini dimiliki oleh orang yang masih kuat bersandar kepada amal, iaitu hamba yang mentaati Tuhannya kerana mengharapkan upah daripada Tuannya itu.
Di bawah daripada tingkatan ini tidak dinamakan ikhlas lagi. Tanpa ikhlas seseorang beramal kerana sesuatu muslihat keduniaan, mahu dipuji, mahu menutup kejahatannya agar orang percaya kepadanya dan bermacam-macam lagi muslihat yang rendah. Orang dari golongan ini walaupun banyak melakukan amalan namun, amalan mereka adalah umpama tubuh yang tidak bernyawa, tidak dapat menolong tuannya dan di hadapan Tuhan nanti akan menjadi debu yang tidak mensyafaatkan orang yang melakukannya.
Setiap orang yang beriman kepada Allah swt mestilah mengusahakan ikhlas pada amalannya kerana tanpa ikhlas syiriklah yang menyertai amalan tersebut, sebanyak ketiadaan ikhlas itu. Firman Allah swt bersabda,
"(Amalkanlah perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan sepertiNya." (Surah al-Hajj' Ayat 31)
“Serta (diwajibkan kepadaku), ‘Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan perintah-perintah) agama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang musyrik’. Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan tidak juga dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu)." (Surah Yunus Ayat 105 & 106)
"Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu." (Surah al-Hajj Ayat 37)
Allah swt menyeru sekaligus supaya berbuat ikhlas dan tidak berbuat syirik. Ikhlas adalah lawan kepada syirik. Jika sesuatu amal itu dilakukan dengan anggapan bahawa ada makhluk yang berkuasa mendatangkan manfaat atau mudarat, maka tidak ada ikhlas pada amal tersebut. Bila tidak ada ikhlas akan adalah syirik iaitu sesuatu atau seseorang yang kepadanya amal itu ditujukan. Orang yang beramal tanpa ikhlas itu dipanggil orang yang zalim, walaupun pada zahirnya dia tidak menzalimi sesiapa.
Intisari kepada ikhlas adalah melakukan sesuatu kerana Allah swt semata-mata, tidak ada kepentingan lain. Kepentingan diri sendiri merupakan musuh ikhlas yang paling utama. Kepentingan diri lahir daripada nafsu. Nafsu inginkan kemewahan, keseronokan, kedudukan, kemuliaan, puji-pujian dan sebagainya. Apa yang lahir daripada nafsu itulah yang sering menghalang atau merosakkan ikhlas.
Wallahualam....
No comments:
Post a Comment