Pages

Kelopak mawar

Monday, September 23, 2013

Surah At Takasur

Surah At Takaatsur adalah surah ke-102 dalam al-Qur'an merangkumi lapan ayat dan diturunkan sesudah surah Al-Kausar. At Takaatsur diambil dari  perkataan yang terdapat pada ayat pertama surah ini yang bererti bermegah-megahan atau berlumba-lumba memburu harta kekayaan, anak-pinak, pangkat dan pengaruh dengan sebanyak-banyaknya,
Al-Alusi memetik daripada Ibn Abu Hatim daripada Sa`id Ibn Abu Hilal, para sahabat Rasulullah saw menamakan surah ini dengan surah ‘al-Maqbarah’ (perkuburan). Sementara sesetengah Mushaf dan Imam al-Bukhari dalam ‘terjemah al-bab’ menamakannya dengan surah ‘Alhakum’.
Surah At Takaatsur termasuk dalam kategori surah ‘Makkiyah’ dan lebih berbentuk peringatan kepada manusia. Menurut Ibn Abbas, Ibn Abi Hatim, al-Kalbi, Muqatil dan Syeikh An-Naisaburi, surah ini diturunkan ketika Rasulullah saw berada di kota Makkah yang mana Allah swt menegur puak2 yang saling menyombongkan diri dengan harta atau kekuasaan dimiliki . Pada ketika itu, tabiat bangsa Ouraisy Arab (keturunan Bani Abdul Manaf bersaing dengan keturunan Bani Saham) tengah mabuk harta. Mereka berlumba mengumpul dan menambah harta sebanyaknya dan  saling menunjuk2, bermegahan, sombong dan angkuh dengan kelebihan dan harta kekayaan dimiliki diibaratkan memilikinya memperoleh suatu kekuasaan.  Setiap puak mengaku bilangan mereka lebih ramai berbanding puak lawannya sehingga perdebatan membawa mereka ke tanah perkuburan untuk mengira kubur datuk nenek puak-puak mereka yang telah meninggal dunia di Makkah. Amal kebajikan dan kebaikan berkurangan malah menjauhkan ingatan mereka akan Akhirat..
Surah At Takaatsur bernada keras menyelar orang yang bermegah-megah dengan harta dan puak keturunan, menunjukkan ia diturunkan terhadap kaum Musyrikin.  Sebaliknya orang mukmin terutama puak Ansar telah terdidik supaya bersifat ‘qanaah’ dan tidak bermegah-megah dengan kelebihan sendiri. Sedarlah kelak setiap kita hambaNya akan ditanya tentang kegiatan kita yang berlumba memperbanyakkan harta kekayaan dan kemegahan yang dirasakan dalam kelekaan menikmati kemewahan kehidupan kurniaanNya. Jika kita pandang ringan akan saat menikmati  kesenangan duniawi ingatlah betapa siksa menanggung azabNya yang amat berat sedang menunggu kita di hari pembalasan yang kekal abadi.
Surah At Takaatsur mengingatkan manusia supaya berwaspada dengan dunia dan bersedia untuk pemergian ke alam akhirat yang pasti tiba. Dari Aisyah ra, Rasulullah Saw telah bersabda,  “Sesungguhnya tiap-tiap sesuatu itu mempunyai kemegahan yang mana manusia berbangga dengannya dan kemegahan yang menjadi kebanggaan bagi umatku ialah Al-Quran yang mulia.”
Firman Allah swt yang bermaksud,
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
 - Bermegah-megahan telah melalaikan kamu
Ditafsirkan, ‘Kesibukan kerana bermegah-megahan yang melampau dalam soal ramai anak, banyak harta benda, ramai pengikut, di kemuliaan dan sebagainya telah melalaikan kamu dan memalingkan kamu dari ketaatan kepada Allah swt.’
Ibnu Kathir berkata, Allah swt menegaskan bahawa cinta dunia, kenikmatan yang ada padanya dan kemegahan telah menyibukkan kamu dari berusaha mencari bekal di akhirat. Dunia ini begitu melalaikanmu sehingga maut menjemputmu lalu engkau berada dalam liang kubur dan menjadi penghuninya. Pada sebuah riwayat disebutkan, ‘Dan apa-apa yang harta jagaan itu maka ia pergi dan meninggalkannya untuk orang lain’.
Dari Muthrif dari bapanya dari Abdullah bin Syikhir ra berkata, ‘Aku mendatangi Nabi saw dan beliau sedang membaca:   أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ  Baginda saw bersabda, “Anak Adam berkata, ‘Hartaku, hartaku.’ maka Allah berkata kepadanya. ‘Wahai anak Adam, apakah engkau memiliki dari hartamu kecuali apa yang telah engkau makan lalu habiskan, atau apa yang telah engkau pakai lalu menjadi buruk dan apa yang telah engkau sedekahkan lalu diberikan balasan dengannya.’”’
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ - Sampai kamu masuk ke dalam kubur
Ditafsirkan, ‘Dan kesibukan kalian itu akan terus-menerus demikian sampai kalian masuk ke dalam kubur dan kalian dikuburkan ke dalamnya.’
Ibnul Qayyim berkata, Perjalanan hidup manusia akan melewati alam kubur selepas kematian. Manusia tidak tinggal selamanya menetap di dalam kubur. Di alam kubur manusia sebagai orang yang datang menziarahi sama seperti orang yang datang mengunjungi sebuah tempat lalu pergi darinya, sebagaimana keberadaan mereka di dunia sebagai pengunjung, bukannya menetap di dalamnya. Tempat menetap adalah syurga atau neraka”.
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ   - Sekali2 tidak! Kelak kamu akan mengetahui (akan perbuatanmu itu)
Ditafsirkan, ‘Tidak seharusnya kalian dibinasakan oleh kemegahan kalian dengan harta benda. Akan nampak jelas bagi kalian bahawa negeri akhirat itu lebih baik bagi kalian.
ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ   - Kemudian sekali2 tidak (jangan begitu)!, kelak kamu akan mengetahui
Ditafsirkan, ‘Kemudian, berhati2lah kalian nescaya kalian akan mengetahui akibat perbuatan kalian itu.’
Maksudnya adalah janganlah sampai dalam berusaha memperbanyakkan harta tersebut melalaikan kita dari mentaati Allah swt dan kita pasti mengetahui akibat kelalaian kerana berlumba-lumba dalam mengumpulkan harta di dunia. Kalimah yang sama (ayat 3 dan 4) diulang-ulangi untuk menunjukkan bertapa kuat peringatan dan penegasanNya.
Ibnu al-Qayyim berkata, ‘Dikatakan pengulangan di atas bukanlah sebuah penegasan, akan tetapi suatu pengetahuan. Yang pertama pada saat seseorang melihat kematian secara nyata ketika maut datang menjemput, sementara pengetahuan yang kedua pada saat ia dimasukkan ke dalam kubur.’.. Ini adalah pendapat Al-Hasan dan Muqotil, serta diriwayatkan oleh Atha' dari Ibnu Abbas.
كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ  - Sekali2 tidak (jangan begitu)!, jika kamu mengetahui dengan pasti
Ditafsirkan, ‘Tidak semestinya kalian dibinasakan oleh kemegahan dan harta benda. Sekiranya kalian mengetahui dengan sebenar2 pengetahuan, nescaya kalian akan berhati2 dan akan bersegera untuk menyelamatkan diri kalian dari kebinasaan.’
Maksudnya seandainya kita mengetahui apa yang akan atau bakal terjadi sesaat di hadapan dengan pengetahuan yang sebenar, nescaya tidak mungkin setiap kita dilalaikan atau membenarkan diri kita dalam kealpaan oleh kemegahan mengejar kenikmatan dunia ini. Sebaliknya kita akan berlumba-lumba mempertingkatkan kualiti dan kuantiti tindakan amal soleh dan meninggalkan segala larangan serta perkara yang makhruh pun kita tinggalkan. Namun kerana kita tidak mengetahui dengan pengetahuan yang sebenarnya segala kemewahan dan kesenangan didunia tanpa mensyukuri nikmat kurniaanNya ini akhirnya menjerumuskan kita dalam kesesatan.. Astaghfirullah waa tubuilaik...
 لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ  - Nescaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim
 ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ - Kemudian kamu benar-benar akan melihatnya dengan mata kepala sendiri (tanpa keraguan)
Ini adalah sumpah dari Allah swt bahwa para hambaNya baik yang beriman dan yang kafir akan menyaksikan betapa azabnya seksa api neraka dengan mata kepala mereka sendiri. Kemudian Allah swt menegaskan realiti tersebut dengan menyatakan ia adalah sesuatu yang pasti terjadi, dan saat mereka melihat neraka dengan sebenarnya ketika itu barulah mereka benar-benar yakin dengannya dan tidak meragukannya lagi. Akan tetapi Allah swt akan menyelamatkan orang yang beriman dari kepedihan azab siksaNya. Perkataan JAHEEM di dalam surah ’menarik’ perhatian dan perkaitan dengan perkataan TAJAHHAMA membawa maksud Allah swt akan membakar/menyeksa di dalam neraka Jaheem tanpa belas kasihan atau dalam erti kata lain Allah swt ‘dengan rasa tamakNya’ membalas perbuatan manusia yang bermegah dan sombong itu  (iaitu dengan cara Allah swt tersendiri). Nauzubillah..  Namun Allah swt memperlihatkan orang beriman kepada neraka tersebut agar mereka mengetahui dengan kurnia Allah swt telah menyelamatkan mereka dari azab neraka.
Allah swt berfirman bermaksud,
Dan tidak ada seorangpun daripadamu, melainkan mendatangi neraka itu, hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan. Kemudian kami akan menyelamatkan orang yang bertakwa dan membiarkan orang yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut. (Surah Maryam ayat 71-72)
ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ  - Kemudian kamu benar-benar (pasti) akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megahkan di dunia itu).
Ditafsirkan, ‘Kemudian, kalian pasti akan ditanya tentang kenikmatan yang telah diberikan kepada kalian di hari Kiamat kelak.’
Maksudnya Allah swt akan tanya setiap kita hambaNya pada hari kiamat kelak tentang bagaimana kita manfaatkan segala nikmat dikurniaanNya kepada kita seperti rasa aman, kesihatan, pendengaran dan penglihatan yang baik, pakaian, makanan dan minuman yang masuk melalui mulut, masa, akal yang waras, ilmu yang dipelajari dan sebagainya... Apakah kita  telah mensyukuri segala nikmatNya dan menunaikan tuntutan atau hak Allah swt padanya. Atau adakah kita menggunakan atau menjadikan kenikmatan tersebut sebagai punca untuk melakukan kemaksiatan, syirik kepada Allah atau kita terpedaya dengan nikmat itu sehingga lalai dan leka untuk mengucapkan kesyukuran padaNya.. sampai bila?.susah sangat agaknya kita melazimi lafaz ‘Alhamdulillah’...100x sehari tidak sampai 4 minit tau.. cuba buat sekali dengan timing.. tapi kalau ‘I Lap U’ tu sangat ringan mulut kan.. jemari pun terasa lembut je menaip abjad2 tu... jangan biarkan diri kita sebegini sehingga Allah swt murka dan mengazab kita..peringatan buat diri juga... Nauzubillah...
Dari Abu Hurairah ra berkata, ‘Suatu hari atau suatu malam Rasulullah saw keluar menuju suatu tempat dan tiba-tiba beliau bertemu dengan Abu Bakar dan Umar, lalu Baginda saw bertanya, “Apakah yang menyebabkan kamu keluar dari rumah pada saat seperti ini?” Mereka berdua menjawab, “Kami keluar kerana lapar wahai Rasulullah.” Maka Rasulullah saw bersabda, “Demi yang jiwaku berada di tanganNya sesungguhnya aku keluar dengan sebab yang sama, marilah kita pergi bersama.” Maka merekapun bangkit pergi bersama Rasulullah saw mendatangi rumah seorang dari kaum Ansar.
Namun dia tidak berada di dalam rumahnya, lalu pada saat isterinya melihat kedatangan Nabi saw bersama sahabatnya, dia berkata, “Selamat datang.” Rasulullah saw berkata kepadanya, “Di manakah si fulan?.“”Dia pergi mencarikan kita air bersih”, kata si isteri itu. Tiba-tiba sahabat dari Ansar yang ditunggu-tunngu itu pulang, lalu dia melihat Rasulullah saw dan kedua sahabat beliau sedang bertamu di rumahnya lalu dia berkata, “Alhamdulillah, pada hari ini tidak seorangpun yang mendapatkan tamu yang lebih mulia dari tamuku.” Maka dibawakan untuk mereka setangkai kurma yang di dalamnya terdapat kurma yang masak dan ada yang muda. Lalu sahabat Ansar tadi mempelawa, “Makanlah ini” lalu tuan rumah itu mengambil pisau (untuk menyembelih kambing). Maka Rasulullah saw bersabda, “Berikanlah kita kambing yang sudah tidak diperah susunya”. Maka dia menyemblih kambing tersebut dan merekapun makan dagingnya, kemudian mereka minum, pada saat mereka sudah kenyang dan dahaga telah hilang, maka Rasulullah saw berkata kepada Abu Bakar dan Umar ra, “Demi yang jiwaku berada di tanganNya, kamu pasti akan ditanya tentang nikmat ini pada hari kiamat. Kamu keluar dari rumah dalam keadaan lapar lalu tidak pulang kembali kecuali setelah mendapatkan nikmat ini”.’
Imam Nawawi berkata menjelaskan pertanyaan tentang ‘nikmat ini’ maksudnya adalah pertanyaan yang bersifat penghitungan terhadap nikmat dan pemberitahuan akan besarnya kurnia, menampakkan sifat kedermawanan dan sempurnanya pemberian Allah swt bukan pertanyaan untuk mencela, mengecam dan menghisab. Adapun terhadap orang kafir pertanyaan tersebut sebagai celaan, kecaman dan penghitungan nikmat Allah swt atas mereka.
Dari Abi Barzah Al Aslami ra bahwa Nabi saw bersabda, “Tidak akan melangkah kedua kaki seorang hamba pada hari kiamat sehingga dia akan ditanya tentang umurnya pada apakah dia habiskan, tentang ilmunya apakah yang diperbuatnya dengan ilmu tersebut, tentang hartanya dari manakah dia dapatkan dan kemanakah disalurkan dan tentang badannya pada apakah dipergunakan”.
Dari Abi Hurairah ra bahawa Nabi saw bersabda, “Sesungguhnya Allah Ta’ala akan berkata kepada hambaNya pada hari kiamat, ‘Tidakkah aku telah memuliakanmu dan menjadikanmu sebagai pemimpin atas orang lain? Tidakkah aku menikahkanmu dan menundukkan bagimu kuda dan unta sebagai kemudahan hidup dan membiarkanmu hidup sebagai peminpin dan memanfaatkan segala kemudahan hidup’. Maka hamba tersebut mengatakan, ‘Benar’. Lalu Allah kembali bertanya kepadanya, ‘Apakah engkau pernah berfikir bahwa engkau akan menghadap kepada diriKu?’. Hamba tersebut menjawab, ‘Tidak’. Maka Allah kembali bertanya kepadanya, ‘Sungguh Aku melupakanmu sebagaimana engkau melupakan Aku’”.
Dari Abi Hurairah ra berkata Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya perkara pertama yang akan dihisab oleh Allah terhadap seorang hamba, iaitu dia akan ditanya tidakkah aku telah menjadikan badanmu sihat dan menjadikan kamu kenyang dengan air yang dingin”.
Ringkasnya Surah At Takaatsur ini merangkumi:
Pertama: Manusia mudah dilalaikan oleh sikap berlumba-lumba mengejar harta kekayaan yang tidak pernah menjemukan, mempertingkatkan taraf kedudukan kehidupan ke tahap lebih mewah dan memperoleh sebanyak pengiktirafan darjah kebesaran atau pangkat.
Kedua:  Mengingatkan manusia dengan persoalan yang bakal dihadapi di Akhirat tatkala di hisab semua amalan yang pernah dilakukan di dunia.  Kita akan ditanya tentang sumber kekayaan diperoleh, bagaimana harta diuruskan dan bagaimana ia dihabiskan.  Manusia akan menghadapi saat sukar jika gagal menjawab soalan ini. Semua yang kita peroleh semasa hayat akan ditanya termasuk pakaian makanan yang kita makan dan paling ditakuti adalah bagaimana setiap saat hidup kita dihabiskan..
Ketiga: Mengingatkan manusia akan suasana huru hara Qiamat, iaitu hari yang tiada gunanya harta dan kekayaan kecuali yang diuruskan mengikut kehendak Allah dan RasulNya.
Penutup
Surah ini amat jelas maksudnya. Ia mengingatkan kita agar memberi perhatian berat kepada akhirat dan mengenepikan kenikmatan dunia yang kecil sahaja dan digemari oleh insan berjiwa kosong. Di saat kita menikmati kesihatan yang baik dan masa lapang dalam kesenangan, masa kita berlalu dalam jebak kancah kealpaan dan kelalaian yang sepatutnya diisi dengan rasa kesyukuran atas nikmat kurniaanNya. Wallahu a’lam
Ibnul Qayyim berkata, ‘Sungguh dia adalah surah Al-Qur’an yang sangat agung, nasihat dan peringatan yang sangat tepat, kalimat yang yang terdapat dalam kalam tersebut sangat kuat dalam mengarahkan seseorang untuk memberi tumpuan kepada akhirat dan hidup zuhud di dunia dengan kalimat yang begitu singkat, perkataan yang mudah dan susunan kalam yang indah. Sungguh benar Zat Maha Tinggilah yang berbicara dengan kalam tersebut dan RasulNya telah menyampaikannya sebagai wahyu’.
Menerusi kalamullah pada surah At-Taubah ayat 69 kita sepatutnya mengambil pengajaran dari orang yang hidup sebelum kita, seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran tentang kaum-kaum yang terdahulu. Mereka memiliki kekuatan, kekayaan, dan kuasa. Tetapi mereka akhirnya dimusnahkan oleh Allah swt akibat kesombongan dan juga akibat kebiadaban terhadap rasul Allah, apatah lagi mereka langsung tidak bersyukur dengan apa yang mereka terima.
Kita sebenarnya hidup dalam kemewahan makan pakaian dan tempat tinggal yang selesa berbanding zaman Rasulullah saw dahulu tetapi sekiranya kita tidak bersyukur, kita samalah seperti kaum terdahulu yang telah dimusnahkan oleh Allah swt. Kita sepatutnya sentiasa beringat yang ada di dunia ini hanyalah bersifat sementara dan tiada yang kekal. Adakah tergamak membiarkan diri menjadi orang yang rugi! Nauzubillah..
‘Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (disibukkan oleh urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi (dijauhkan dari kemuliaan Allah dan nikmatNya).’
 [Surah AlMunafiqun ayat 9]
Ada yang mengatakan beberapa fadhilat Surah At-Takaatsur (jika ibadah wajib lainnya sempurnala hendaknya) adalah:
Membaca surah ini sebanyak 1,000 kali, In Syaa Allah akan dipenuhi hajat termasuk rezeki dan kenaikan pangkat.
Membaca surah ini 100 kali selepas solat Isyak hingga tertidur, In syaa Allah dapat melihat Rasulullah SAW dalam tidurnya.
Ibnu Umar ra meriwayatkan, Rasulullah saw bersabda, “Tidak mampukah seseorang dari kamu sanggup membaca seribu ayat setiap hari?” Sahabat bertanya kembali, “Siapa yang boleh melakukan itu wahai Rasulullah?” Sabda Nabi saw, “Tidakkah seseorang di antara kamu boleh membaca ‘Alhaakumuttakatsur’?”  (Hadis Riwayat Hakim dan Baihaqi)
Membaca surah ini 7 kali ketika hujan turun, In Syaa Allah dilimpahkan dengan pahala amat besar.
Perbanyakkan membaca surah ini selepas solat asar (sebelum maghrib)  In Syaa Allah jika selalu sakit kepala akan segera sembuh.
Rajin2la melazimi membacanya, In Syaa Allah kita diberi kekayaan.
Antara Sumber: www.quranicteachings.co.uk Terjemahan Oleh: Cahaya Pembela

No comments:

Post a Comment